Téměř každý druhý přijde o peníze při podvodném volání. Jak nenaletět podvodníkům?
02. 11. 2022

Téměř každý druhý přijde o peníze při podvodném volání. Jak nenaletět podvodníkům?

Nedávno se mi podařilo vyslechnout historku o tom, jak známému volala manželka. Celá vyděšená. Chvíli předtím totiž naletěla podvodníkovi na telefonu a zadala mu veškeré nutné údaje k převodu peněz ze svého účtu. Naštěstí jí to došlo téměř okamžitě poté, co rozhovor s údajným pracovníkem banky ukončila.

Tehdy se známému a jeho ženě naštěstí podařilo podniknout okamžité kroky k nápravě, ale stejně během pár minut, než podvodníkům zablokovali přístup k účtu, už měla na svém účtu pozměněné týdenní a měsíční limity. Stačilo, aby byli trochu pomalejší a podvodníci by provedli potřebné transakce a všechny peníze z účtu „odčerpali“.

Možná si říkáte, že vám by se to stát nemohlo. Jenže případů takzvaného vishingu (název pochází z angličtiny a znamená podvodné navolávání) každoročně přibývá a pachatelé používají stále lepší a rafinovanější způsoby, jak svoji oběť zmást tak, aby jim uvěřila.

Haló, tady banka

Vishingový útok většinou probíhá tak, že vám zavolá z neznámého čísla údajný pracovník banky nebo finanční poradce. Vysvětlí, že zjistili napadení vašeho účtu a že je nutné převést peníze na bezpečnější účet. Stačí mu prý jen několik vašich údajů a zbytek zajistí.

Útok vlastně trvá jen několik vteřin, kdy vám podvodník během chvilky položí takové otázky, abyste v šoku prozradili vše nutné. Dokonce často následuje ještě další telefonát, kdy volá přímo policie (samozřejmě falešná) a potvrdí vám tvrzení z prvního telefonátu a nutnost převedení peněz jinam.

To, že je to vše podvod, vám tak nemusí vůbec dojít. Často navíc podvodníci disponují informací o skutečné bankovní instituci, kde máte svůj účet. Dokonce umí napodobit jakékoliv telefonní číslo, tedy i skutečnou infolinku banky.

Bohužel kromě peněz získají podvodníci také citlivé osobní údaje, které mohou kdykoliv zneužít. Pachatelům těchto podvodů sice hrozí trest odnětí svobody až osm let, ale co je vám to v tu chvíli platné.

Dvojnásobné množství útoků i okradených

Bohužel vishingových útoků v posledních letech a měsících přibývá a zloději se často zaměřují právě na oblast bankovnictví. Škody se jen v samotném Česku pohybují za letošní rok na dvojnásobku toho, co banky zaznamenaly a řešily v průběhu roku 2021. Současně platí, že téměř každý druhý podvodný telefonát končí škodou pro klienta.

Podle dat České bankovní asociace se průměrná částka, o kterou jsou klienti při podvodném navolávání připraveni, pohybuje kolem 250 tisíc korun. V případě rodiny známého to sice neplatí, ale vishingovému útoku může čelit každý z nás, a ne vždy to dopadne dobře.

Proto nikdy nezapomeňte na pravidla bezpečného chování v kyberprostoru. Nejen při telefonování.

Čtěte, ale neklikejte

Vždy si čtěte, co vám banka nebo jiná instituce posílá, ale neklikejte slepě na odkazy, které vám přijdou do e-mailu nebo mobilu. To samé platí i u zpráv od přátel v nejrůznějších aplikacích. Účet vašeho online přítele může být zneužit a útočník vám ve zprávě přeposílá falešný odkaz nebo po vás žádá například vaše telefonní číslo. Na nic neklikejte, nic neposílejte.

V případě e-mailu si zkontrolujte e-mailovou adresu odesílatele, jestli je v normálním tvaru (například info@vasebanka.cz), a ne ve tvaru například info@vasebankacx20.cz.

Nesdělujte citlivé údaje

Pokud vám volá někdo, kdo se představí jako pracovník banky, neznamená to, že je opravdu pracovník banky! Pokud nemáte šanci si to ověřit, nesdělujte citlivé bankovní informace do telefonu. Skutečný pracovník banky po vás navíc nikdy nechce všechny údaje, ale například první a třetí číslo z vašeho PINu, hesla nebo jiných údajů.

Stejně tak nevyplňujte údaje na neznámých stránkách. Zkontrolujte si webové adresy, jestli jste opravdu na stránce například vasebanka.cz, a ne na stránce vase0banka1.rs a podobně.

Toto jsou samozřejmě jen ta nejzákladnější pravidla, ale i ta někdy stačí, aby vás ochránila před zneužitím vašich údajů a ztrátou peněz. Možná se to dá shrnout slovy pořekadla: „Důvěřuj, ale prověřuj.“ V online světě a technologiích si tedy raději vždy ověřte a zkontrolujte vše, co můžete, a pak teprve jednejte.

Mária Hudáková
Autor: Mária Hudáková

Pomáhám lidem najít tu nejlepší možnou volbu při výběru finančních produktů takaby ušetřili peníze a získali co nejvíce.  

Před pár lety jsem se ocitla ve stejné situaci, jako jste možná i Vy. Potřebovala jsem půjčku.

Kvůli zpoždění splátky u mé banky jsem se dostala do registru dlužníků a v bance jsem neuspěla. Hledala jsem jinou možnost a nakonec jsem našla pomoc u nebankovní společnosti. Paní Eva, která to se mnou tenkrát řešila, mi nabídla i možnost spolupráce. Byla jsem překvapená, řešíme půjčku a paní mi nabízí spolupráci? Tenkrát jsem jí poděkovala za nabídku a řekla, že si to rozmyslím. Nebylo to pro mne aktuální a tak jsem to hodila za hlavu. 

Po pár měsících jsem ztratila svou práci a marně se snažila najít novou. Bála jsem se začít podnikat a vystavit se riziku. Když jsem po pěti měsících stále neměla šanci najít vhodnou práci, vzpomněla jsem si na nabídku paní Evy a rozhodla jsem se jí zavolat. Druhý den jsem už podepisovala smlouvu a zařizovala si živnostenský list.

Už nějakou dobu pracuji jako samostatná úvěrová specialistka a mohu pomáhat lidem, kteří se ocitli ve stejné finanční situaci jako já před lety. Mám obrovskou radost, že jsem tehdy nenašla zaměstnání, protože to bylo to nejlepší, co se mi mohlo v profesním životě stát.

Všechny naše nebankovní úvěry nezahrnují žádné skryté poplatky a nevyžadují žádný poplatek za sjednání. Můžete je rychle a pohodlně vyřídit přes internet, včetně pojištění schopnosti úvěr splácet.

Řeším  osobní i podnikatelské  financování pro klienty se stálým příjmem ze zaměstnání, malé  i začínající podnikatelé nebo živnostníky (OSVČ), důchodce, rentiéry apod.

  • Naši půjčku má velkou šanci získat i osoba která má negativní záznam v registrech dlužníků, žadatel s doplacenou exekuci, nebo po ukončení insolvence a výmazů z těchto registrů.
  • Žadatel v insolvenci nebude kladně posouzen.
  • Podnikatelské půjčky jsou posuzovány dle obratu, neposuzujeme zisk, podnikatelský záměr, ani účel půjčky.

Půjčky AZ jsou držitelem certifikát "Prověřená společnost". Naším cílem je poskytnout individuální přístup, který respektuje skutečné možnosti a schopnosti klienta, aby se vyhnul zbytečnému zadlužení. Podařilo se nám pomoci stovkám lidí vyřešit jejich finanční situaci a jsme připraveni pomoci i Vám.

Jsme ověřený poskytovat nebankovních půjček s licencí, který pracuje pro klienty zdarma.

Reference

Co je NEBANKOVNÍ půjčka?  Půjčka / úvěr, poskytnutý jinou finanční institucí než je banka.

Nebankovní úvěry jsou lákavé pro svou snadnou dostupnost a rychlost vyřízení. Flexibilita je vyšší než u bankovních půjček a částka, kterou lze sjednat může být i nižší. Nebankovní úvěrové společnosti jsou benevolentnější co se týče požadavků na žadatele o úvěr a jsou při posouzení bonity klienta mnohem mírnější než banky. K vyřízení nebankovní půjčky budete zpravidla také předkládat méně dokladů než v bance.

V dnešní době existuje mnoho klientů, kteří se nemohou vejít do přísných bankovních kritérií a proto se obracejí na nebankovní uvěry.

Naše individuální a mírnější přístupy umožňují žadatelům, kteří by jinak nedosáhli na bankovní úvěr, získat nebankovní půjčku. U nás mohou být pozitivně posouzeni i žadatelé po doplacení exekuce či po ukončení insolvence, včetně výmazů z těchto registrů.

Nejednou je tato půjčka jedinou možností, jak klient může získat potřebnou finanční hotovost.

Číslo osvědčení o úspěšném vykonání odborné zkoušky dle zákona č. 257/2016 Sb., o spotřebitelském úvěru: ZSU/I-2018-02260 / IČ: 04845650. Zprostředkovatel pracuje jako vázaný zástupce pro společnost Profi Credit Czech, a.s. a je oprávněn ke spolupráci při uzavření smlouvy o úvěru a péči o klienta po uzavření smlouvy o úvěr.