Přístup k portálům veřejné správy a státu získáte nově přes bankovní identitu

Přístup k portálům veřejné správy a státu získáte nově přes bankovní identitu

Bankovní identita. Tak takové slovní spojení nás jako občany a uživatele internetových bankovnictví čeká jako novinka v roce 2021. Bankovní identitu můžeme, ale nemusíme používat. 

V první části roku se pro ni mohou rozhodnout klienti tří největších bank – České spořitelny, Komerční banky a ČSOB. Ty už dnes mají akreditaci od ministerstva vnitra. Postupně se budou přidávat další banky a menší finanční ústavy.

Co vlastně je bankovní identita?

Je to jeden z největších digitalizačních projektů v historii naší země. Lidé totiž budou moci využívat svoje hesla do internetového bankovnictví i pro přihlašování do systémů veřejné správy. Například do Portálu občana, systémů Finanční správy nebo systému eRecept. A to v průběhu 1. kvartálu letošního roku.

Postupně budou přibývat i možnosti přihlášení ke službám mobilních operátorů, pojišťoven a dalších soukromých společností. Nejdříve však od 2. kvartálu. Do budoucna bude možnost se připojit i ke službě Moje daně a ke všem portálům státu, které budou napojeny na tzv. národní bod (NIA).

Bankovní identita je zdarma pro všechny klienty internetového nebo mobilního bankovnictví těch bank, které se ke společnému projektu státu a bankovních institucí už připojily nebo ještě připojí. Díky tomu se předpokládá, že by přihlášení přes bankovní identitu mohlo využívat až pět milionů občanů, kteří jsou současně i potencionálními klienty online služeb veřejné správy.

Proces přihlášení

Ten si můžete představit podobně jako přihlašování s pomocí eObčanky nebo mobilního klíče eGovermentu. K přihlášení do svojí bankovní identity ale jednoduše využijete přístupové údaje internetového bankovnictví. Například pro přihlášení na Portál občana si otevřete jeho vstupní stránku a vyberete si formu přihlášení. Můžete zvolit přihlášení přes datovou schránku nebo nově i přes bankovní identitu (portál eidentita.cz). Pokud zvolíte portál eidentita.cz, jednoduše si tam vyberete svoji banku, která vám vydala přístupové údaje do internetového bankovnictví.

Svoji totožnost už pak ověřujete vůči svojí bance, takže proces probíhá stejně, jako když se hlásíte do internetového nebo mobilního bankovnictví. Po úspěšném ověření a potvrzení souhlasu o předání osobních údajů jste pak přesměrován jako přihlášený klient na stránky Portálu občana.

Pokud se ale bojíte, že by vaše banka získala vaše údaje z Portálu občana nebo portálu Moje daně, nemusíte se strachovat. Banky k těmto údajům přístup nemají a ani mít nebudou. Nově získají přes vaši bankovní identitu pouze přístup k tzv. základním registrům. To znamená, že za přesně a zákonem stanovených podmínek si budou moci ověřit identitu klienta nebo například to, jestli jsou vaše údaje vedené i v jejich systému stále aktuální.

Pokud budete chtít mít více bankovních identit, protože používáte více služeb u různých bank, můžete je mít. Ale u jedné banky budete mít stále jen jednu bankovní identitu.

Bezpečnost nade vše

Z hlediska zabezpečení musí už teď banky splňovat přísné zákonné požadavky, takže se nemusíte bát, že by mělo dojít k problémům s únikem dat a podobně. Banky dnes mají své přístupové nástroje velmi dobře zabezpečeny, protože musí chránit přístup k financím svých klientů. V případě, že byste měli podezření na jakékoliv zneužití osobních údajů, budete si moci bankovní identitu přes svoji banku zablokovat.

Ověření a plnění bezpečnostních požadavků ověřuje a kontroluje ministerstvo vnitra, které taky jednotlivým bankovním institucím bude postupně vydávat akreditace pro připojení k „projektu“ bankovní identity.

Současně akreditace probíhá nejen na straně bank, ale také na straně správy bankovní identity. Akreditace pro správu systému elektronické identifikace mají nyní dvě společnosti. Společnost První certifikační autorita a národní sdružení CZ. NIC. To mimo jiné provozuje službu mojeID, přes které se také můžete na Portál občana rovněž přihlašovat.

Portál občana i další možnosti bankovní identity

Projekt bankovní identity otevírá velké možnosti využití nejen na straně služeb a portálů státu. Teoreticky bude možné připojit i účty k e-shopům a dalším soukromým institucím.

V tuto chvíli můžete postupně začít využívat následující možnosti. Přes Portál občana máte možnost si založit datovou schránku a archivovat datové zprávy, získat informace z katastru nemovitostí, registru řidičů nebo také výpisy (bodového hodnocení řidiče, ze živnostenského rejstříku i rejstříku trestů). Případně přístupy k portálům obcí a krajů.

Dále budete moci využít i třeba e-portál České správy sociálního zabezpečení, daňový portál Finanční správy nebo si přes ministerstvo průmyslu a obchodu vyřídíte třeba i živnostenské oprávnění.

Jak se vám to líbí? Vyzkoušíte bankovní identitu nebo už ji dokonce máte? Dejte mi o tom vědět prostřednictvím stránky s kontaktem.

Mária Hudáková
Autor: Mária Hudáková

Vaše cesta k lepším financím

Jmenuji se Mária Hudáková a pomáhám lidem zorientovat se ve světě nebankovních půjček a úvěrů. Nejsem jen poradce – sama jsem si prošla situací, kdy jsem potřebovala pomoc, a díky tomu dnes rozumím, co moji klienti prožívají. Moje práce je pro mě posláním: věřím, že každý si zaslouží férové řešení bez zbytečných komplikací.
 

Můj příběh

Před několika lety jsem se ocitla v situaci, která mi dala pořádně zabrat. Zpozdila jsem se se splátkou a banka mi odmítla půjčku, což mě nechalo bezradnou. Jednoho dne jsem náhodou procházela kolem kanceláře nebankovní společnosti a rozhodla se tam zkusit štěstí. Vešla jsem dovnitř a požádala o pomoc. Paní za přepážkou byla neuvěřitelně milá – nejenže mi rychle vyřešila problém, ale dokonce mě překvapila otázkou, zda bych u nich nechtěla pracovat. Tehdy jsem slušně poděkovala a nabídku odmítla; byla jsem spokojená ve svém tehdejším zaměstnání a změnu jsem neplánovala.

O několik měsíců později se však vše změnilo – najednou jsem hledala novou práci. V tu chvíli mi vyběhla ta nečekaná nabídka. Bez dlouhého váhání jsem se vrátila do té kanceláře, a ještě ten samý den jsme podepsali smlouvu. Teď, s odstupem času, vím, že to bylo jedno z nejlepších rozhodnutí mé kariéry. Jsem vděčná za tu zkušenost, která mě nejen zachránila v těžké chvíli, ale také mě přivedla na cestu, kde dnes můžu pomáhat druhým – stejně, jako kdysi pomohli mně.

Proč mi můžete věřit?

  • Zkušenosti a licence: Jsem vázaný zástupce společnosti Profi Credit Czech, a.s., a jsem oprávněná ke spolupráci při uzavření smlouvy o úvěru a péči o klienta po uzavření smlouvy o úvěr. Číslo osvědčení o úspěšném vykonání odborné zkoušky dle zákona č. 257/2016 Sb., o spotřebitelském úvěru: ZSU/I-2018-02260 / IČ: 04845650. 
  • Transparentnost: Žádné poplatky za sjednání, žádné skryté náklady – vše vám vysvětlím, než se rozhodnete.
  • Rychlost a pohodlí: Schválení i podpis smlouvy vyřídíte online přes SMS z domova. Peníze posíláme na účet až 7x denně.

Co pro vás můžu udělat?

  • Sloučím vaše nevýhodné půjčky do jedné s nižší splátkou.
  • Najdu vám úvěr, který sedne vašim možnostem – ať už jste zaměstnanec, firma, OSVČ nebo třeba důchodce.
  • Postarám se, aby vše proběhlo hladce a bez stresu.

Trocha osobního: Když zrovna neřeším půjčky, mám šikovnou asistentku, která mi pomáhá s odpověďmi na dotazy. Pokud si ale nebude s něčím jistá, slibuji, že vám osobně odpovím co nejdřív. 

Chcete řešení hned teď? Napište mi na info@pujckyaz.cz nebo mi rovnou zavolejte. Společně najdeme cestu, jak vám pomoci – ať už potřebujete půjčku, konsolidaci, nebo jen radu.

×

Potřebujete poradit?

Asistentka

Jsem AI asistentka. Ptejte se mě na cokoliv z oboru financí.

Generování...