Na co si dát pozor při nákupech na internetu a jaká máte práva

Na co si dát pozor při nákupech na internetu a jaká máte práva

Co je online nakupování, už dávno není třeba vysvětlovat. Dokonce i ti, kteří nákupům přes internet dlouho odolávali, většinou v průběhu posledních měsíců „podlehli“ a vyzkoušeli je. Mnozí tak zjistili, jak pohodlné a rychlé takové nakupování může být. O to víc je ale důležité, abychom také znali případná rizika online nákupů i svá základní práva.

Ochranná lhůta 14 dní na odstoupení od smlouvy

Velkou výhodou online nákupů je to, že podle zákona máte nárok zakoupené zboží do 14 dnů bez udání důvodu vrátit. Je to proto, že jste si je koupili tzv. distančním způsobem, tedy na dálku, a neměli jste předtím možnost si zboží prohlédnout nebo vyzkoušet. A je jedno, jakým způsobem jste po zaplacení objednávky zboží převzali. Jestli osobně v kamenné prodejně e-shopu, přes kurýrní službu nebo prostřednictvím pošty. 

Pokud tedy budete chtít využít svého práva a zboží vrátit, měli byste vědět, že tím odstupujete od kupní smlouvy a o této skutečnosti máte prodejci dát vědět předem. A to právě ve lhůtě 14 dnů od převzetí zboží. Obvykle stačí e-mailem nebo telefonicky. Na vrácení zboží pak máte dalších 14 dní.

Někteří prodejci na odstoupení od smlouvy nabízejí dokonce delší lhůty než je 14 dnů, což může být někdy velká výhoda. Například když víte, že budete zrovna na dovolené a objednané zboží za vás vyzvedne přítel nebo někdo z rodiny.

Pozor ale, zboží určené ke vrácení nesmíte začít používat, ani nijak upravovat nebo dokonce poškodit. Odstraněná visačka z oblečení by neměla vadit, ale pokud například oblečení vyperete nebo odstraníte třeba obal, který plnil hygienickou funkci, je možné, že vám prodejce odstoupení od smlouvy neumožní.

Kontrolujte, zda zboží dorazilo nepoškozené

Když přebíráte zboží, jste povinni je zkontrolovat. Tato povinnost se vztahuje na jeho případné poškození, například při přepravě. Nevztahuje se však na to, jestli jste se zbožím spokojeni a splňuje vaše představy. Pokud nesplňuje, uplatňujete už výše zmíněnou čtrnáctidenní ochrannou lhůtu.

Pokud však zboží bylo poškozené a vy to zjistíte až později, můžete uplatnit reklamaci. A to i přesto, že máte povinnost zboží při převzetí zkontrolovat. Prodejce totiž vaši reklamaci musí přijmout a nemůže ji jednoduše odmítnout s odůvodněním, že jste si zboží řádně nezkontrolovali. 

Podle zákona se totiž po dobu prvních šesti měsíců od převzetí předpokládá, že za poškození zboží odpovídá prodejce, nemůže-li prokázat opak. Jako důkaz o opaku však nemůže sloužit jen váš podpis, kterým jste stvrdili převzetí zboží v dobrém stavu. Prodejce musí předložit jiné důkazy o tom, že zboží zaslal v bezvadném stavu.

U reklamací dále platí, že zboží nemusíte vracet v originálním obalu. Dokonce ani nejste povinni předávat reklamované zboží i s dalším příslušenstvím. Například nemusíte nutně vracet nabíječku od mobilu nebo třeba sluchátka, pokud je předmětem reklamace samotný mobilní telefon.

Reklamaci musíte uplatnit podle zákona do dvou let od koupě, pokud to nebylo stanoveno jinak v kupní smlouvě a nemáte prodlouženou záruku. To platí stejně pro zboží z kamenných prodejen i e-shopů. Prodejce má ze zákona pak povinnost reklamaci vyřídit nejpozději do 30 dnů ode dne jejího uplatnění.

Kdy vrací prodejce peníze při uplatnění ochranné lhůty?

Prodejce má povinnost vám peníze za zboží vrátit do 14 dnů a to stejnou cestou, jakou je od vás přijal, pokud se tedy nedohodnete jinak. Poštovné za vrácení zboží ale obvykle platíte vy, nicméně někteří prodejci a e-shopy nabízejí možnost vrátit zboží na jejich vlastní náklady. 

Pokud dojde k tomu, že vám prodejce peníze včas nevrátí, určitě ho písemně na tuto skutečnost upozorněte. Jestliže nebude reagovat, zvažte zaslání tzv. předžalobní výzvy. V ní upozorněte na přesnou výši částky, kterou vám má vrátit, a shrňte veškeré skutečnosti týkající se vašeho řádného odstoupení od smlouvy. Současně ho upozorněte, že v případě nevrácení dlužné částky do určité doby, se obrátíte na soud.

Můžete využít i chargeback nebo se obrátit na ČOI

Většina prodejců a e-shopů je poctivých, nicméně můžete se setkat i se situací, kdy jste za zboží zaplatili už během objednávky a zboží vám stále nedorazilo. A prodejce bohužel na vaše upozornění nereaguje. V tomto případě máte právo také odstoupit od smlouvy nebo využít tzv. chargeback. To je zpětná platba, o kterou je možné zažádat u svojí banky. Podmínkou však je, že jste zboží zaplatili platební kartou.

K žádosti o chargeback je vhodné přiložit veškeré dokumenty, které dokládají komunikaci s prodejcem a pokud prodejce neprokáže, že vám zboží doručil, vaše banka obrazně řečeno stáhne částku zpátky od banky prodejce na váš účet. Jen důležité upozornění - vaše banka není povinna vám vyhovět. Nicméně ve většině případů banky svým klientům vycházejí v těchto případech vstříc.

A pokud by přece jen byl s vaším online nákupem jakýkoliv problém a nebylo možné ho s prodejcem vykomunikovat, můžete se obrátit ještě i na Českou obchodní inspekci (ČOI) a řešit svoje problémy s nepoctivým e-shopem nebo prodejcem v rámci stížnosti a předání podnětu k prošetření.

Mária Hudáková
Autor: Mária Hudáková

Vaše cesta k lepším financím

Jmenuji se Mária Hudáková a pomáhám lidem zorientovat se ve světě nebankovních půjček a úvěrů. Nejsem jen poradce – sama jsem si prošla situací, kdy jsem potřebovala pomoc, a díky tomu dnes rozumím, co moji klienti prožívají. Moje práce je pro mě posláním: věřím, že každý si zaslouží férové řešení bez zbytečných komplikací.
 

Můj příběh

Před několika lety jsem se ocitla v situaci, která mi dala pořádně zabrat. Zpozdila jsem se se splátkou a banka mi odmítla půjčku, což mě nechalo bezradnou. Jednoho dne jsem náhodou procházela kolem kanceláře nebankovní společnosti a rozhodla se tam zkusit štěstí. Vešla jsem dovnitř a požádala o pomoc. Paní za přepážkou byla neuvěřitelně milá – nejenže mi rychle vyřešila problém, ale dokonce mě překvapila otázkou, zda bych u nich nechtěla pracovat. Tehdy jsem slušně poděkovala a nabídku odmítla; byla jsem spokojená ve svém tehdejším zaměstnání a změnu jsem neplánovala.

O několik měsíců později se však vše změnilo – najednou jsem hledala novou práci. V tu chvíli mi vyběhla ta nečekaná nabídka. Bez dlouhého váhání jsem se vrátila do té kanceláře, a ještě ten samý den jsme podepsali smlouvu. Teď, s odstupem času, vím, že to bylo jedno z nejlepších rozhodnutí mé kariéry. Jsem vděčná za tu zkušenost, která mě nejen zachránila v těžké chvíli, ale také mě přivedla na cestu, kde dnes můžu pomáhat druhým – stejně, jako kdysi pomohli mně.

Proč mi můžete věřit?

  • Zkušenosti a licence: Jsem vázaný zástupce společnosti Profi Credit Czech, a.s., a jsem oprávněná ke spolupráci při uzavření smlouvy o úvěru a péči o klienta po uzavření smlouvy o úvěr. Číslo osvědčení o úspěšném vykonání odborné zkoušky dle zákona č. 257/2016 Sb., o spotřebitelském úvěru: ZSU/I-2018-02260 / IČ: 04845650. 
  • Transparentnost: Žádné poplatky za sjednání, žádné skryté náklady – vše vám vysvětlím, než se rozhodnete.
  • Rychlost a pohodlí: Schválení i podpis smlouvy vyřídíte online přes SMS z domova. Peníze posíláme na účet až 7x denně.

Co pro vás můžu udělat?

  • Sloučím vaše nevýhodné půjčky do jedné s nižší splátkou.
  • Najdu vám úvěr, který sedne vašim možnostem – ať už jste zaměstnanec, firma, OSVČ nebo třeba důchodce.
  • Postarám se, aby vše proběhlo hladce a bez stresu.

Trocha osobního: Když zrovna neřeším půjčky, mám šikovnou asistentku, která mi pomáhá s odpověďmi na dotazy. Pokud si ale nebude s něčím jistá, slibuji, že vám osobně odpovím co nejdřív. 

Chcete řešení hned teď? Napište mi na info@pujckyaz.cz nebo mi rovnou zavolejte. Společně najdeme cestu, jak vám pomoci – ať už potřebujete půjčku, konsolidaci, nebo jen radu.

×

Potřebujete poradit?

Asistentka

Jsem AI asistentka. Ptejte se mě na cokoliv z oboru financí.

Generování...