Jak se vyvarovat chyb při pojištění domácnosti či nemovitosti? Nastavte svoje pojištění správně!

Jak se vyvarovat chyb při pojištění domácnosti či nemovitosti? Nastavte svoje pojištění správně!

Víte, jaký je rozdíl mezi pojištěním domácnosti a nemovitosti? Ani vás nenapadlo, že je v tom rozdíl? Ano, je. Pojištění nemovitosti se totiž vztahuje na pojištění bytu, domu nebo chaty (případně garáže, sklepa a kůlny) a jejich stavebních součástí. Tedy třeba i na okapy, oplocení, dveře, okna nebo chodníky.

Pojištění domácnosti se naopak vztahuje na domácí zařízení, jako je třeba elektronika nebo nábytek, a osobní věci členů domácnosti. Tedy na oblečení, obuv, sportovní potřeby, šperky nebo obrazy. V případě řešení pojistných událostí se dále pojištění domácnosti vztahuje také na kuchyňskou linku a vestavěné skříně.

Pokud vám to není úplně jasné, představte si, že pomyslně obrátíte byt vzhůru nohama. A všechno, co z bytu vypadne, spadá pod pojištění domácnosti. Takže pod něj spadá i nábytek, svítidla, koberce, elektronika a podobně.

Kdežto to, co je „pevně“ spojeno s vaším bytem nebo domem, to všechno spadá pod pojištění nemovitosti. Takže pojištění nemovitosti se vztahuje také na radiátory, obklady nebo podlahové krytiny.

Častý omyl

Často si lidé myslí, že s pojištěním nemovitosti mají pojištěnou i domácnost. Ale pravda to být nemusí. Proto si ověřte, co přesně máte pojištěné. Tedy pokud patříte mezi devět z deseti, kteří ve výzkumech uvádějí, že svoje obydlí nějakým způsobem pojištěné mají.

Někteří se také domnívají, že to, jestli máte pojištěnou nemovitost, nebo domácnost, ovlivňuje typ nemovitosti. Tedy že pojištění nemovitosti se uzavírá pro dům a pojištění domácnosti jen v případě vlastnictví bytu. Ovšem platí, že obě pojištění je vhodné sjednat pro oba typy nemovitostí.

Podpojištění – co to je?

Další chybou, kterou mnozí dělají, je, že si jednou uzavřou pojištění domácnosti nebo nemovitosti a pak už na smlouvu takzvaně nesáhnou. Jenže tím, jak se zvyšují ceny nejen nemovitostí, může nastat v případě havárie nebo nějaké katastrofy problém. Pojistka jim totiž nepokryje veškerý rozsah škod. Této situaci se říká podpojištění.

Současně totiž narostly ceny nejen stavebních materiálů a zboží, ale i prací a služeb. Tedy lidé postižení závažnou havárií nebo katastrofou už si za stejnou částku, na kterou mají nastavenou pojistku, rozhodně nepořídí nebo neobnoví ani svoji nemovitost, ani vybavení domácnosti.

Pozor navíc u podpojištění na sankce. Nejenže nemusíte dostat v rámci pojistného plnění skutečnou výši ceny například zničené nemovitosti, ale může vám být vyplacena výrazně nižší částka. Může být procentuálně ponížená o částku, která odpovídá stavu podpojištění vaší smlouvy.

U pojištění domácnosti je navíc potřeba si uvědomit zase to, že obvykle bývá vnitřní vybavení bytu či domu při havarijních situacích ohroženo mnohem víc než samotná nemovitost. Proto se vyplatí si aktualizovat smlouvu nejen u pojištění nemovitosti, ale i domácnosti.

Obecně se doporučuje zkontrolovat všechny pojistné smlouvy po dvou až třech letech, maximálně však po pěti. A samozřejmostí by měla být úprava smlouvy vždy po rekonstrukci, přístavbě nebo modernizaci nemovitosti či domácnosti. Tedy ve chvíli, kdy se váš majetek zhodnotí a navýší.

Tyhle situace pomáhá řešit takzvaná indexace, tedy automatická aktualizace nejen pojistných částek, ale také limitů plnění a pojistného podle inflace.

Existuje však také přepojištění!

Takzvané přepojištění nastává ve chvíli, když si domácnost nebo nemovitost pojistíte na mnohem vyšší částku, než je její skutečná hodnota. Zaprvé platíte mnohem více na pojistném. A zadruhé, stejně vám v případě škody pojišťovna vyplatí pouze odhadní cenu.

Příklad – když si nemovitost pojistíte na dvanáct milionů a její odhadní hodnota je kolem osmi milionů, stejně těch dvanáct milionů v případě úplného zničení domu nedostanete.

Proto je potřeba si pojištění nastavit správně. Tedy tak, aby vám byla vyplacena škoda v takové výši, abyste si mohli opravit svoji nemovitost nebo znovu zařídit domácnost do původního stavu. Hodnotu majetku si pečlivě spočítejte a pojistěte si ho v plné výši, nikoliv však v podobě přepojištění.

A pokud chcete při pojištění ušetřit? Pojistné vám může pojišťovna ponížit například ve chvíli, kdy si sjednáte spoluúčast nebo máte u svojí pojišťovny uzavřené další pojistky. Také je možné získat bonus za bezeškodní průběh, případně za online sjednání.

Mária Hudáková
Autor: Mária Hudáková

Vaše cesta k lepším financím

Jmenuji se Mária Hudáková a pomáhám lidem zorientovat se ve světě nebankovních půjček a úvěrů. Nejsem jen poradce – sama jsem si prošla situací, kdy jsem potřebovala pomoc, a díky tomu dnes rozumím, co moji klienti prožívají. Moje práce je pro mě posláním: věřím, že každý si zaslouží férové řešení bez zbytečných komplikací.
 

Můj příběh

Před několika lety jsem se ocitla v situaci, která mi dala pořádně zabrat. Zpozdila jsem se se splátkou a banka mi odmítla půjčku, což mě nechalo bezradnou. Jednoho dne jsem náhodou procházela kolem kanceláře nebankovní společnosti a rozhodla se tam zkusit štěstí. Vešla jsem dovnitř a požádala o pomoc. Paní za přepážkou byla neuvěřitelně milá – nejenže mi rychle vyřešila problém, ale dokonce mě překvapila otázkou, zda bych u nich nechtěla pracovat. Tehdy jsem slušně poděkovala a nabídku odmítla; byla jsem spokojená ve svém tehdejším zaměstnání a změnu jsem neplánovala.

O několik měsíců později se však vše změnilo – najednou jsem hledala novou práci. V tu chvíli mi vyběhla ta nečekaná nabídka. Bez dlouhého váhání jsem se vrátila do té kanceláře, a ještě ten samý den jsme podepsali smlouvu. Teď, s odstupem času, vím, že to bylo jedno z nejlepších rozhodnutí mé kariéry. Jsem vděčná za tu zkušenost, která mě nejen zachránila v těžké chvíli, ale také mě přivedla na cestu, kde dnes můžu pomáhat druhým – stejně, jako kdysi pomohli mně.

Proč mi můžete věřit?

  • Zkušenosti a licence: Jsem vázaný zástupce společnosti Profi Credit Czech, a.s., a jsem oprávněná ke spolupráci při uzavření smlouvy o úvěru a péči o klienta po uzavření smlouvy o úvěr. Číslo osvědčení o úspěšném vykonání odborné zkoušky dle zákona č. 257/2016 Sb., o spotřebitelském úvěru: ZSU/I-2018-02260 / IČ: 04845650. 
  • Transparentnost: Žádné poplatky za sjednání, žádné skryté náklady – vše vám vysvětlím, než se rozhodnete.
  • Rychlost a pohodlí: Schválení i podpis smlouvy vyřídíte online přes SMS z domova. Peníze posíláme na účet až 7x denně.

Co pro vás můžu udělat?

  • Sloučím vaše nevýhodné půjčky do jedné s nižší splátkou.
  • Najdu vám úvěr, který sedne vašim možnostem – ať už jste zaměstnanec, firma, OSVČ nebo třeba důchodce.
  • Postarám se, aby vše proběhlo hladce a bez stresu.

Trocha osobního: Když zrovna neřeším půjčky, mám šikovnou asistentku, která mi pomáhá s odpověďmi na dotazy. Pokud si ale nebude s něčím jistá, slibuji, že vám osobně odpovím co nejdřív. 

Chcete řešení hned teď? Napište mi na info@pujckyaz.cz nebo mi rovnou zavolejte. Společně najdeme cestu, jak vám pomoci – ať už potřebujete půjčku, konsolidaci, nebo jen radu.

×

Potřebujete poradit?

Asistentka

Jsem AI asistentka. Ptejte se mě na cokoliv z oboru financí.

Generování...