8. 5. 2019
Řada služeb spojených s bydlením se platí zálohově. Ať už bydlíte ve vlastním, družstevním či nájemním bytě, nemusíte být spokojeni s vyúčtováním zálohových úhrad. V takovém případě můžete požadovat vysvětlení či podat reklamaci. U koho stížnost uplatnit a jak vyúčtování reklamovat? Co dělat, když se roční vyúčtování opozdí?
Rozsah poskytovaných služeb se v jednotlivých bytech liší – v běžném panelovém domě jde nejčastěji o dodávky tepla a vody, odvádění odpadních vod, provoz výtahu, odběr elektřiny pro osvětlení společných prostor, poplatky za odvoz komunálního odpadu a úklid. Ať už zajišťuje služby kdokoli, po skončení zúčtovacího období se vyúčtovávají zálohové platby za služby podle jejich skutečné spotřeby a nákladů. Výsledkem vyúčtování je tedy přeplatek či nedoplatek.
Zúčtovací období zpravidla činí 12 měsíců. Ten, kdo služby zajišťuje, tedy podle konkrétní situace dodavatel elektřiny či plynu, společenství vlastníků jednotek, družstvo či u nájmu bytu pronajímatel, musí vyúčtování doručit příjemci služeb (tedy vlastníku bytu či jeho nájemci v případě, že se jedná o nájem bytu nebo o družstevní byt) nejpozději do čtyř měsíců po skončení zúčtovacího období. Toto období bývá většinou od ledna do prosince, proto do konce dubna může příjemce služeb očekávat roční vyúčtování.
Pokud jde o nájemní bydlení, je v nájemní smlouvě obvykle stanoveno, jaké služby bude pronajímatel nájemci zajišťovat. Při určení rozsahu zajišťovaných služeb hraje roli i vybavení bytu. Pokud je v nájemním bytě plynový kotel, je na dohodě mezi pronajímatelem a nájemcem, kdo z nich uzavře smlouvu o dodávkách plynu. Zde záleží i na době trvání nájmu. U nájmů na dobu neurčitou nebo trvajících několik let je výhodnější, když smlouvu s dodavatelem energií uzavře přímo nájemce. U nájmů trvajících jen několik málo měsíců se to s ohledem na administrativní zátěž nemusí vyplatit.
Příjemce služeb může požádat o nahlédnutí do podkladů k vyúčtování a má právo si vyžádat doložení nákladů na jednotlivé služby a požadovat vysvětlení, jakým způsobem byly služby rozúčtovány a jak byly stanoveny zálohy na služby. Zároveň mu musí být umožněno pořídit si kopie podkladů k vyúčtování. Do 30 dnů ode dne doručení vyúčtování také může proti němu podat námitky. Na vyřízení je pak stanovena lhůta 30 dní počítaná od doručení námitek.
Zpozdí-li se vyúčtování služeb nebo vyřízení námitek, má příjemce služeb právo, aby mu ten, kdo služby zajišťuje, zaplatil pokutu, maximálně ve výši 50 Kč za každý den zpoždění. Na pokutu nevznikne nárok, jestliže například pronajímatel sám obdržel vyúčtování služeb nebo podklady k němu v takovou dobu, že nemohl vyúčtování včas nájemci předložit nebo vyřídit námitky. Ovšem samozřejmě pronajímatel musí postupovat co nejrychleji.
Zvláštní pravidla ohledně vyúčtování platí pro dodávky plynu a elektřiny. Řídí se zákonem, ale i smlouvou o dodávkách energií a obchodními podmínkami. Informace o způsobu uplatnění reklamace lze často najít na internetových stránkách dodavatele. Dodavatelé někdy vyzývají zákazníky, aby reklamovali vyúčtování telefonicky prostřednictvím zákaznické linky. Ty lze využít pro získání prvotní informace, ovšem pak by měla následovat písemná reklamace, abyste měli důkaz o podání a obsahu uplatněné reklamace.
Dodavatel energií musí vyřídit reklamaci vyúčtování nejpozději do 15 kalendářních dnů ode dne doručení reklamace. Uzná-li ji za oprávněnou, je povinen vyrovnat rozdíl v platbách do 30 kalendářních dnů ode dne doručení reklamace. Nedodrží-li tuto lhůtu v případě reklamace vyúčtování elektřiny, vzniká odběrateli právo na náhradu 600 Kč za každý den prodlení, nejvýše však 24 000 Kč. U plynu se jedná o náhradu 750 Kč za každý den prodlení, maximálně však 7 500 Kč.
Jestliže dodavatel elektřiny či plynu nevyřídí reklamaci ke spokojenosti zákazníka nebo tak neučiní ve stanovené lhůtě, může se zákazník obrátit na Energetický regulační úřad. Případně může být vyúčtování elektřiny a plynu předmětem soudního sporu, tak jako vyúčtování ostatních služeb. Ovšem je třeba upozornit, že podání reklamace nezbavuje povinnosti zaplatit případné nedoplatky na službách. Pokud se později ukáže, že reklamace je oprávněná, případně dojde k dohodě, bude neoprávněně fakturovaná částka vrácena.
Zdroj: www.dtest.cz
Autor: Mária Hudáková
Hledáte finanční řešení a toužíte po té nejlepší možnosti?
Jsem Mária, a mojí životní vášní je hledat optimální finanční řešení, které vám poskytne maximum výhod za minimální náklady. Rozumím, že hledání cesty ven z finančních potíží může být náročné. Před pár lety jsem byla v podobné situaci jako možná právě vy nyní.
Stála jsem před potřebou půjčky, ale zpoždění splátek u banky mě dostalo do registru dlužníků, a v bance jsem narazila na slepou uličku. Naštěstí jsem našla pomoc u nebankovní společnosti, která mi rychle a efektivně vyšla vstříc. Ještě víc mě potěšila nabídka spolupráce od paní Evy, která mi tehdy pomáhala. Přestože jsem byla zpočátku skeptická, rozhodla jsem se využít této příležitosti, zejména poté, co jsem ztratila své zaměstnání a hledala novou příležitost.
Dnes pracuji jako samostatná úvěrová specialistka, která se s nadšením věnuje pomoci lidem v jejich těžkých finančních situacích. Můj životní příběh mě přivedl k této práci - když jsem před pár lety hledala zaměstnání, nenašla jsem ho. To mi ale umožnilo objevit svůj potenciál a radost z pomoci druhým. Věřím, že každý si zaslouží druhou šanci a ráda bych pomohla těm, kteří chtějí zlepšit svou finanční situaci. Usiluji o nalezení řešení, které umožní lidem získat potřebné prostředky a soustředit se na svůj život a budoucnost naplno.
•
Půjčky AZ: Poskytujeme nebankovní úvěry bez skrytých poplatků a zaměřujeme se na individuální přístup ke každému klientovi. Jsme ověřeným a přímým poskytovatelem nebankovních úvěrů s licencí ČNB, který klientům nabízí své služby zcela zdarma.
Číslo osvědčení o úspěšném vykonání odborné zkoušky dle zákona č. 257/2016 Sb., o spotřebitelském úvěru: ZSU/I-2018-02260 / IČ: 04845650. Zprostředkovatel pracuje jako vázaný zástupce pro společnost Profi Credit Czech, a.s. a je oprávněn ke spolupráci při uzavření smlouvy o úvěru a péči o klienta po uzavření smlouvy o úvěr.