Home office – příjemný zaměstnanecký bonus nebo náklad zvyšující výdaje domácnosti?

Home office – příjemný zaměstnanecký bonus nebo náklad zvyšující výdaje domácnosti?

Zatímco na jaře spousta z nás vítala home office jako příjemnou změnu a skvělý zaměstnanecký benefit, po podzimní vlně pandemie už někteří vnímají home office jako nepříjemný důsledek současné situace.

Z úst některých dokonce padají věty: „Ještě chvíli na home officu a asi se zblázním.“ Většinou to říkají rodiče dětí, kteří musí v průběhu pracovního dne být nejen výkonnými pracovníky, ale také učiteli, kuchaři a pečovateli v jedné osobě. Na druhou stranu, někteří si home office nemůžou vynachválit.

Dříve byl home office běžnou součástí pracovního režimu jen u několika málo firem. Většinou práci z domova využívali, alespoň částečně, odborníci z oblasti informačních technologií. Dnes k němu z důvodu bezpečnosti a doporučení vlády a hygieniků přistoupilo mnoho společností a home office mají i profese, u kterých bychom to nečekali. Například likvidátoři pojistných události.

Vyhledávaný zaměstnanecký benefit

Spousta lidí stále považuje home office za příjemný benefit, který umožňuje flexibilnější pracovní režim. Zároveň se ale většina z nich shoduje, že čeho je moc, toho je příliš. Podle posledních průzkumů by si totiž většina oslovených představovala benefit v podobě dvou až třech pracovních dní doma a zbytek na pracovišti firmy.

Obzvlášť generace zvaná Z (ročníky 1996 a výše) touží po kontaktu s kolegy a možnostech „kariérního růstu“ za pomoci budování pracovních schopností spíše na pracovišti. Ne doma ve svém obýváku nebo kuchyni. Nebo alespoň ne ve 100 procentech pracovního času.

Generace mileniálů oceňuje práci z domova

Zaměstnanci, kteří se narodili v rozmezí let 1981 až 1996, jsou ti, kteří podle průzkumů, nejvíc oceňují benefity home office. Vyhovuje jim, že neztrácí čas cestováním do práce a zároveň jsou schopni snadněji pokrýt i péči o děti a běžné rodinné záležitosti.

Ostatní generace už tolik home office neoceňují a spíš by uvítaly pravidelný pracovní režim v zázemí zaměstnavatele. Jednou z nejčastějších stížností na home office je právě to, že se stírá rozdíl mezi pracovním a soukromým časem. Někteří díky tomu často pracují z domácího prostředí mnohem déle nebo dlouho do noci.

Kdo zaplatí náklady za home office?

Podle vyjádření odborníků i ministerstva práce a sociálních věcí vyplývá, že zaměstnavatel by měl svým zaměstnancům platit náklady za práci z domova. Uvedené náklady přitom nemohou být zahrnuty ve mzdě.

V zákoně ale pro tyto případy zatím neexistuje žádná speciální úprava, takže se podmínky obvykle sjednávají po dohodě nebo podle vnitřního předpisu zaměstnavatele. Vždy tak záleží, jak se zaměstnavatel nebo přímý nadřízený dohodne se zaměstnancem. A také na konkrétní situaci a nutnosti technického vybavení.

Většina oslovených respondentů oceňuje ušetření času a peněz za dopravu. Současně ale poukazují na vyšší spotřebu energií a vody při práci z domova. Jejich úhradu je možné řešit jakýmsi paušálem nebo bonusem ke standardnímu platu.

Nicméně z analýzy energetických společností a některých firem vyplývá, že náklady za energie a vodu dosahují pouze několika korun v rámci jednoho pracovního dne. Konkrétně zhruba 20 korun. Z tohoto pohledu by tak mohly být náklady na práci z domova nulové nebo dokonce záporné. Je z nich totiž nutné odečíst ještě náklady na dopravu, které by zaměstnanec hradil v případě běžného pracovního režimu.

Na evropské úrovni

Na rozšiřující se pracovní režim v podobě home office zareagovala také Evropská unie. Ta rozhodla, že jednotlivé země EU musí práci z domova a řešení jednotlivých oblastí s tím spojených zavést do svých zákonů nejpozději do srpna 2022. 

Do té doby se musí každý zaměstnanec na podobě svého pracovního režimu a případných nákladů a čerpání tohoto “benefitu” dohodnout individuálně. 

Pokud to situace vyžaduje, je nejlepším řešením uzavřít písemnou dohodu o práci z domova mezi zaměstnancem a zaměstnavatelem.V rámci dohody pak vyspecifikovat podmínky na práci, technické zázemí a případné hrazení nákladů na energie, vodu, internet a další nezbytnosti.



Mária Hudáková
Autor: Mária Hudáková

Hledáte finanční řešení a toužíte po té nejlepší možnosti? 

Jsem Mária, a mojí životní vášní je hledat optimální finanční řešení, které vám poskytne maximum výhod za minimální náklady. Rozumím, že hledání cesty ven z finančních potíží může být náročné. Před pár lety jsem byla v podobné situaci jako možná právě vy nyní.

Stála jsem před potřebou půjčky, ale zpoždění splátek u banky mě dostalo do registru dlužníků, a v bance jsem narazila na slepou uličku. Naštěstí jsem našla pomoc u nebankovní společnosti, která mi rychle a efektivně vyšla vstříc. Ještě víc mě potěšila nabídka spolupráce od paní Evy, která mi tehdy pomáhala. Přestože jsem byla zpočátku skeptická, rozhodla jsem se využít této příležitosti, zejména poté, co jsem ztratila své zaměstnání a hledala novou příležitost.

Dnes pracuji jako samostatná úvěrová specialistka, která se s nadšením věnuje pomoci lidem v jejich těžkých finančních situacích. Můj životní příběh mě přivedl k této práci - když jsem před pár lety hledala zaměstnání, nenašla jsem ho. To mi ale umožnilo objevit svůj potenciál a radost z pomoci druhým. Věřím, že každý si zaslouží druhou šanci a ráda bych pomohla těm, kteří chtějí zlepšit svou finanční situaci. Usiluji o nalezení řešení, které umožní lidem získat potřebné prostředky a soustředit se na svůj život a budoucnost naplno.

Půjčky AZ: Poskytujeme nebankovní úvěry bez skrytých poplatků a zaměřujeme se na individuální přístup ke  každému klientovi. Jsme ověřeným a přímým poskytovatelem nebankovních úvěrů s licencí ČNB, který klientům nabízí své služby zcela zdarma.

Číslo osvědčení o úspěšném vykonání odborné zkoušky dle zákona č. 257/2016 Sb., o spotřebitelském úvěru: ZSU/I-2018-02260 / IČ: 04845650. Zprostředkovatel pracuje jako vázaný zástupce pro společnost Profi Credit Czech, a.s. a je oprávněn ke spolupráci při uzavření smlouvy o úvěru a péči o klienta po uzavření smlouvy o úvěr.